gorawino 021m.jpg
powered_by.png, 1 kB

Strona główna
Mieszkańcy Gorawina byli w Trójmieście i Malborku. Utwórz PDF Drukuj Poleć znajomemu
Autor: Tadeusz Dach

W ostatnich latach, wyjazdy na wycieczki w naszej Gminie, organizowali głównie Seniorzy z Klubu Seniora.  Tym razem wycieczkę do Trójmiasta i Malborka zorganizował sołtys i rada sołecka Gorawina. Chętnych do udziału w tym wyjeździe nie brakowało i w ten sposób ponad czterdziestu mieszkańców miejscowości wyjechało na weekend (18-19 października) zwiedzać Gdańsk , Sopot, Oliwę oraz Malbork.

Wielu z nas bywało już wcześniej w tych miejscowościach. Zawsze jednak można zobaczyć coś nowego oraz dowiedzieć się o wielu ciekawych informacji w odwiedzanych miejscach.

Byliśmy w Oliwie, słuchaliśmy koncertu w katedrze oliwskiej , wykonanego na wspaniałych organach, spacerowaliśmy też po oliwskim parku.

W Sopocie podziwialiśmy molo, a spacer słynnym „monciakiem” ( ul. Bohaterów Monte Cassino), przypomniał wielu z nas jak wygląda jeden z dwóch  najbardziej znanych w Polsce spacerowych deptaków (pierwsze, to oczywiście zakopiańskie Krupówki). Ulica o długości 635 m, stanowi dziś główny deptak nadmorskiego uzdrowiska, zamknięty dla ruchu samochodowego.

Gdańsk jest atrakcją samą w sobie. Jest to miasto o ponad tysiącletniej historii, którego tożsamość na przestrzeni wieków kształtowała się pod wpływem różnych kultur. Gdańsk był ongiś również miastem królewskim i hanzeatyckim, posiadał prawo do czynnego uczestnictwie w akcie wyboru króla, w XVI w był najbogatszym w Rzeczypospolitej. Miasto było też ważnym ośrodkiem kulturalnym. Gdańsk uznawany jest za symboliczne miejsce wybuchu II wojny światowej oraz początku upadku komunizmu w Europie Środkowej. Na terenie miasta znajdują się liczne zabytki architektury, działa w nim wiele instytucji i placówek kulturalnych.

Oglądaliśmy tam m.in. „Akwarium Gdyńskie”, gdzie mogliśmy zapoznać się z fauną i florą Morza Bałtyckiego. Akwarium Gdyńskie to niezwykłe miejsce w centrum miasta. Można tu zobaczyć również niezwykłe gatunki ryb, płazów i gadów pochodzących z różnych rejonów świata, np. z Afryki, Ameryki Północnej czy północy naszego kontynentu.

Zwiedzaliśmy Bazylikę konkatedralną Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Gdańsku, kościół Mariacki, który jest największą świątynią na świecie zbudowaną z cegły. Podziwialiśmy najważniejsze  zabytki Gdańska, które znajdują się na Głównym Mieście (Ratusz Głównego Miasta, Dwór Artusa, Dom Uphagenów, Złotą Bramę, fontannę Neptuna itp.) i Starym Mieście (Wielki Młyn, Ratusz Starego Miasta, kościół św. Katarzyny), główne znajdują się wzdłuż Drogi Królewskiej reprezentacyjnej ulicy Gdańska – ul. Długiej. Byliśmy również w kościele św. Brigidy. Kościół ten i parafia, ze względu na swoje bliskie położenie przy Stoczni Gdańskiej, były związane z niezależnym ruchem robotniczym. W 1992 papież Jan Paweł II nadał kościołowi tytuł bazyliki mniejszej.

Odwiedziliśmy także Westerplatte, symbol wybuchu II wojny światowej. W latach 1926-1939 na terenie Westerplatte funkcjonowała Wojskowa Składnica Tranzytowa w Wolnym Mieście Gdańsku, której obrona we wrześniu 1939 stała się symbolicznym początkiem II wojny światowej oraz polskiego oporu przeciw agresji niemieckiej. Miejsca związane z polem bitwy o Westerplatte zostały wpisane 1 września 2003 roku na listę pomników historii.

W Malborku wielu z naszych wycieczkowiczów było również po raz kolejny. Osobiście w Zamku Krzyżackim w Malborku byłem już po raz czwarty i zawsze odkrywam w nim coś nowego. Historia tego miejsca jest bardzo bogata w różnorodne wydarzenia. Przypomnijmy tylko co wchodzi w skład zamku.

- Zamek Wysoki, czworoboczny, z dziedzińcem otoczonym krużgankiem, kościołem Najświętszej Maryi Panny z kaplicą grobową św. Anny, gdaniskiem (element architektoniczny średniowiecznych przede wszystkim krzyżackich zamków warownych, występujący w formie wykusza lub wieży usytuowanej na zewnątrz linii murów obronnych i połączonej z zamkiem krytym, biegnącym na wysokości pierwszego piętra, przejściem mostowym), wieżami Kleszą i Wróblą,

- Zamek Średni, wzniesiony w miejscu byłego przedzamcza, trójboczny, z rozległym dziedzińcem otwartym ku Zamkowi Wysokiemu (oddzielonym od niego murem i fosą), z kaplicą św. Bartłomieja, Wielką Komturią, Infirmerią, Wielkim Refektarzem, Pałacem Wielkich Mistrzów, Refektarzem Letnim, Refektarzem Zimowym, wieżą Kurzą Nogą,

- Zamek Niski (Przedzamcze), z Karwanem, kaplicą św. Wawrzyńca oraz szeregiem zabudowań gospodarczych.

Zamek w Malborku jest jednym z najznakomitszych przykładów średniowiecznej architektury obronno-rezydencyjnej w Europie.

Zwiedzaliśmy tam wiele ciekawych miejsc, nie byliśmy tylko na wieży, która jest już zamknięta. Mieliśmy okazję być w kościele zamkowym, który od czasu zakończenia II wojny światowej był zrujnowany. Kościół ten i kilka innych obiektów od następnego dnia po naszym tam pobycie, ma być zamknięty i poddany pracom remontowym. Na początku 2014 minister kultury przyznał dotację w wysokości prawie 26 mln zł na prace konserwatorskie na zamku, obejmujące remont zamkowego kościoła, kaplicy grobowej i jednej z baszt. Uzyskane środki pochodzą z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2009-2014.

Na wycieczce spędziliśmy dwa dni pełne wrażeń. Czy warto takie wycieczki organizować w przyszłości – myślę, że tak. W wycieczce uczestniczyła duża grupa mieszkańców Gorawina, a pewnie podczas następnych wyjazdów chętnych będzie jeszcze więcej. Wielkie brawa dla sołtysa miejscowości i rady sołeckiej za zorganizowanie tego wyjazdu i czekamy na więcej…

zdj: Jola i Tadeusz Dach

« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Imieniny

23 Kwietnia 2024
Wtorek
Imieniny obchodzą:
Adalbert, Gerard,
Gerarda, Gerhard,
Helena, Jerzy,
Wojciech
Do końca roku zostało 253 dni.

Programy tv

Gościmy

Odwiedza nas 1 gość

Informacja

Strona ruszyła dnia
10-06-2008
Strona działa już
5796 dni.

© 2024 gorawino.net :: Joomla! i J!+AL jest Wolnym Oprogramowaniem wydanym na licencji GNU/GPL.