gorawino 022mm.jpg

Strona główna
Byliśmy we Francji i Hiszpanii cz. 1 Utwórz PDF Drukuj Poleć znajomemu
Autor: Jolanta i Tadeusz Dach

Francja ( Strasburg, Awinion)

To była dość długa i daleka wycieczka. Została zorganizowana przez Euro Tours ze Słupska, a współtowarzyszami podróży były osoby ze Słupska, Koszalina, Białogardu oraz z gminy Rymań i Brojce. Nasza grupa (Rymań i Brojce) liczyła ponad 20 osób. Pilotem wycieczki był p. Michał, a kierowcami, z którymi jeździliśmy już wcześniej panowie Roman i Bartek.

Do celu podróży jakim była miejscowość Lloret de Mar na wybrzeżu Costa Brava w Hiszpanii (Katalonia) mieliśmy do przejechania ponad dwa tysiące kilometrów! Autokar wyjechał ze Słupska zbierając kolejne osoby niejako po drodze, z Rymania wyjechaliśmy o godzinie 21.00. Do późna w autokarze odbywały się „nocne Polaków rozmowy”, każdy też szukał jak najbardziej wygodnej pozycji do spania. W ten sposób przejechaliśmy Niemcy, a rano wjechaliśmy już do Francji.

Pierwszą miejscowością jaką zwiedzaliśmy we Francji był Strasburg, położony przy granicy niemieckiej na Renie. Historia tego miasta jest bardzo ciekawa. Zostało  założone już w 12 r. p.n.e. W latach późniejszych podlegało pod cesarstwo rzymskie, Franków, kilkakrotnie pod Niemców oraz Francję. Historia miasta po II wojnie światowej ściśle wiąże się z powstaniem tam w maju 1949 roku Rady Europy.

W 1959 utworzono Europejski Trybunał Praw Człowieka z siedzibą w Strasburgu.   W 1979 roku odbyła się pierwsza sesja Parlamentu Europejskiego w Strasburgu, a w 1992 roku miasto to zostało wybrane siedzibą Parlamentu Europejskiego. Mieliśmy okazję widzieć siedziby tych instytucji. Największe wrażenie sprawił na nas nowy  gmach Parlamentu Europejskiego, pod którym nie omieszkaliśmy wykonać pamiątkowe zdjęcia. Pamiętajmy jednak, że Rada Europy jest często mylona z instytucjami Unii Europejskiej: Radą Europejską oraz Radą Unii Europejskiej. Unia Europejska powstała 1 listopada 1993 jako efekt wieloletniego procesu integracji politycznej, gospodarczej i społecznej i ma swoją siedzibę w Brukseli.

Pięknym miejscem jest  zabytkowe centrum Strasburga. Zostało ono w 1988 roku wpisane przez UNESCO na listę światowego dziedzictwa kulturowego ludzkości.

W przeszłości miasto nosiło przydomek "miasta tysiąca kościołów" z powodu swoich licznych klasztorów, kongregacji, kościołów, synagog itp. Centrum miasta znajduje się na swego rodzaju wyspie, otoczonej ze wszystkich stron kanałami. Najbardziej znana jest katedra Notre Dame, którą  wzniesiono w latach 1176-1439 z czerwonego piaskowca.

Po zwiedzeniu Strasburga pojechaliśmy do hotelu, w którym mieliśmy pierwszy nocleg. Wszyscy byli chyba już mocno zmęczeni całonocną jazdą oraz zwiedzaniem. Rankiem dnia następnego czekała nas pierwsza niespodzianka kulinarna. Mimo wcześniejszych informacji pilota, wielu z nas zaskoczyło śniadanie podane w hotelu. Było to typowe śniadanie francuskie, bez czegokolwiek na ciepło, bez krojonej wędliny, czy tez serów. Były za to płatki, dżemy, suchary, ser topiony, trochę owoców, bagietka oraz kawa. W autokarze pocieszano się, że w Hiszpanii będzie lepiej…

Kolejnym miejscem do jakiego pojechaliśmy był Awinion (fr. Avignon) miasto leżące na południu Francji. Historia tego miasta jest bardzo ciekawa ze względu na istniejący tam do dziś zabytkowy kompleks pałacu papieskiego. W latach 1309-1377 Awinion pełnił tymczasowo rolę Stolicy Apostolskiej. Kilka słów historii, dlaczego tak się stało. Papież Klemens V, ze względu na spór z kardynałami Rzymu i zamieszki w tymże mieście, po jego wyborze na papieża, w 1305 roku postanowił opuścić Wieczne Miasto. Później kolejni papieże tj. Jan XXII,  Benedykt XII, Klemens VI, Innocenty VI, Urban V i Grzegorz XI podjęli decyzję odbudowania i rozbudowy dawnego pałacu biskupiego Awinionu. Do roku 1364 powstała monumentalna rezydencja obronna, położona na wschodnim brzegu Rodanu. Po ostatecznym przeniesieniu siedziby papieskiej do Rzymu w 1377 roku pałac awinioński zamieszkiwali antypapieże wielkiej schizmy (Klemens VII i Benedykt XIII), a następnie papiescy legaci. Kres świetności Avignonu położyła rewolucja francuska, podczas której pałac i katedra zostały splądrowane.

Ze słynnego mostu w Awinionie, o długości 900 m, wybudowany w latach 1171–1185, zostały tylko 4 przęsła i romańska kaplica, resztę zniszczyły liczne powodzie. O moście traktuje znana piosenka (Na moście w Avignon), którą w Polsce chyba najbardziej spopularyzowała Ewa Demarczyk. Całość jest jednym wielkim zabytkiem wpisanym na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Po zwiedzeniu Awinionu pojechaliśmy dalej, do celu naszej podróży w Lloret de Mar w Hiszpanii, mieliśmy jeszcze ok. 400 km. Jechaliśmy wzdłuż wybrzeża morza Śródziemnego podziwiając piękne widoki. Z jednej strony widzieliśmy już góry Pireneje, a z drugiej rozległe doliny i jeziora przymorskie morza Śródziemnego. Na teren Francji mieliśmy jeszcze wrócić po zakończeniu pobytu w Hiszpanii. W planach było zwiedzanie miejscowości leżących na Lazurowym Wybrzeżu, południowym wybrzeżu Francji, takich jak Saint Tropez i Cannes. Mieliśmy też odwiedzić Księstwo Monaco, ale o tym napiszemy w trzeciej części naszej relacji.

Dojechaliśmy w końcu do Hiszpanii i do miejsca naszego pobytu tj. Lloret de Mar znajdującym się na Wybrzeżu Costa Brava (Dzikie Wybrzeże). Na miejsce zajechaliśmy na późną obiadokolację. Hotel Surf de Mar znajduje się tuż przy plaży.  Zaraz też część osób z naszej wycieczki ruszyła na pobliską plażę. To jednak nie są nasze, polskie plaże z drobnym, jasnym piaskiem . Tam na plażach jest dość gruby żwir, po którym dość trudno się chodzi.

Tak więc byliśmy w Katalonii, regionie północno-wschodniej Hiszpanii. Już nasz pilot, p. Michał, tłumaczył nam, że Katalonia to autonomiczny region Hiszpanii z bardzo silnymi wpływami separatystycznymi i dążeniami niepodległościowymi, oraz planami oderwania się od Hiszpanii i utworzenia niepodległego państwa, o czym mieliśmy się przekonać zwiedzając ten piękny region. O kolejnych miejscach, jakie mieliśmy okazję poznać podczas pobytu w Katalonii, napiszemy w drugiej części naszej relacji.

zdj: Jola i Tadeusz Dach

Florenty, Nawoj,
Sulpicjusz, Szymon,
Teodor
Do końca roku zostało 256 dni.

Programy tv

Gościmy

Informacja

Strona ruszyła dnia
10-06-2008
Strona działa już
5793 dni.

© 2024 gorawino.net :: Joomla! i J!+AL jest Wolnym Oprogramowaniem wydanym na licencji GNU/GPL.