gorawino 008m.jpg
powered_by.png, 1 kB
Strona główna arrow Nasze podróże arrow Polska arrow Mieszkańcy Gorawina odwiedzili m.in. Toruń
Mieszkańcy Gorawina odwiedzili m.in. Toruń Utwórz PDF Drukuj Poleć znajomemu
Autor: Tadeusz Dach

Nastał czas letnich wyjazdów. Nie tak dawno mieszkańcy Rzesznikowa byli w Borach Tucholskich, członkowie z Klubu Seniora „Pod Aniołami” zwiedzali Bawarię oraz austriacki Tyrol, a ostatnio mieszkańcy Gorawina zwiedzali Chełmno, Ciechocinek oraz Toruń. Wycieczkę tę zorganizowały wspólnie rada sołecka, Koło Gospodyń Wiejskich oraz OSP. Wycieczka była dwudniowa z noclegiem w Toruniu.

Najpierw odwiedziliśmy Chełmno. To miejscowość leżąca lekko z boku od głównej trasy w kierunku na Toruń. Miasteczko jest bardzo ciekawe o wielowiekowej historii.

Nazwa miasta Chełmno jest bardzo stara i pochodzi od słowa chełm, oznaczającego „wzgórze”. Chełmno – to dosłownie osada na wzgórzu. W XI wieku Piastowie wznieśli tam obronny gród wyznaczający prawdopodobnie północny punkt ówczesnej granicy ich państwa. W 1228 zakon krzyżacki wybrał Chełmno na stolicę Ziemi Chełmińskiej, w latach 1230–1250 było ono głównym miastem zakonu i siedzibą I Komturii), a 1236–1251 siedzibą diecezji chełmińskiej. 28 grudnia 1233 łącznie z Toruniem otrzymało prawa miejskie. Chełmno jest wyjątkowo bogate w zabytki, zachowało się tutaj sześć gotyckich kościołów, prawie nienaruszony średniowieczny układ urbanistyczny oraz prawie cały obwód murów miejskich, renesansowy ratusz, a także wiele kamienic, z których najstarsze sięgają XIII w.

Zwiedzaliśmy dawną farę, piękny, parafialny kościół Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, zbudowano go prawdopodobnie w dwóch fazach w latach 1280–1320. Podziwialiśmy stary, renesansowy ratusz, w którym obecnie mieści się Muzeum Ziemi Chełmińskiej. Pełna uroku jest zabudowa rynku ze starymi , kolorowymi kamieniczkami. Nad brzegiem Jeziora Starogrodzkiego widzieliśmy też park miniatur zamków krzyżackich, wykonanych w skali 1:30. Miniatury odwzorowują pierwotny stan 9 zamków: z Radzynia Chełmińskiego, Bierzgłowa, Grudziądza, Papowa Biskupiego, Kurzętnika, Rogóźna, Torunia, Pokrzywna oraz zamku wysokiego w Malborku.

Pięknie prezentował się park miejski tuż obok historycznych murów obronnych miasta i ławeczką dla zakochanych. Pewnie nie wszyscy wiedzą, ale Chełmno reklamowane jest jako miasto zakochanych…

Później ruszyliśmy w dalsza drogę, do Ciechocinka. Tam mieliśmy okazję zobaczyć jak żyje duży kurort w pełni sezonu. Część naszej wycieczki pojechała na objazd miasta pojazdem typu „melex”, natomiast panowie znaleźli sobie pojazd podobny, który prowadziła młoda dziewczyna. Dzięki objazdowi mogliśmy zobaczyć najważniejsze miejsca Ciechocinka. Jest miastem o charakterze uzdrowiskowym. W mieście praktycznie nie ma przemysłu, znajdują się tu m.in. szpitale uzdrowiskowe, sanatoria, prewentorium, ośrodki wypoczynkowe (wczasowo-turystyczne), zakłady przyrodolecznicze, pijalnia wód mineralnych, hotele, restauracje, warzelnia soli. Część uzdrowiskowa bogata jest w zieleń parków, skwerów, kwietników i dywanów kwiatowych. Nas najbardziej zachwycały tężnie solankowe oraz  Park Zdrojowy, założony w 1875 – 1876 roku z wieloma historycznymi zabudowaniami. Niestety, słynny „grzybek” był całkowicie zasłonięty z powodu remontu. Pierwsza wzmianka o wsi pochodzi z 1379 roku (Ciechocino), natomiast nazwa Ciechocinek po raz pierwszy pojawiła się w 1520 roku. Spacer alejkami parkowymi , wśród kwitnących kwiatów był bardzo miłym akcentem tego dnia.

Następnym etapem naszej podróży był Toruń. Mieszkaliśmy w ładnie położonym hotelu nad Wisłą. Był czas na odpoczynek oraz wspólnego grilla. Część osób z naszej wycieczki już w godzinach wieczornych udała się do pobliskiego  Sanktuarium NMP Gwiazdy Nowej Ewangelizacji i św. Jana Pawła II. Większą grupą odwiedziliśmy ten kościół następnego dnia rano.

Później pojechaliśmy na toruńską starówkę. Zwiedzaliśmy katedrę pod wezwaniem św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty, byliśmy pod Krzywą Wieżą, doszliśmy do Domu Kopernika, który część z nas zwiedziła. Dom Kopernika po długim remoncie jest obecnie otwarty. Ciekawe w nim są wystawy multimedialne, chociaż osobiście liczyłem na większą dawkę informacji o wczesnym okresie życia samego Kopernika. Oglądaliśmy też mury miejskie oraz ruiny zamku krzyżackiego. W czasie wolnym Toruń zwiedzaliśmy indywidualnie lub w małych grupkach. Nie zabrakło wspólnego zdjęcia pod pomnikiem Kopernika  oraz zakupów toruńskich pierników.

W godzinach popołudniowych ruszyliśmy w drogę powrotną.

Wycieczka była bardzo udana. Mieliśmy okazję zobaczyć wiele ciekawych miejsc w odwiedzanych miastach. Szkoda tylko, że wybrało się na nią niezbyt wielu mieszkańców Gorawina.

Zdj: Tadeusz Dach

« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Imieniny

Leontyna, Pafnucy,
Tymon, Werner,
Włodzimierz
Do końca roku zostało 257 dni.

Programy tv

Gościmy

Odwiedza nas 2 gości

© 2024 gorawino.net :: Joomla! i J!+AL jest Wolnym Oprogramowaniem wydanym na licencji GNU/GPL.