powered_by.png, 1 kB

Strona główna
Wycieczka SH Dębosz do Kołobrzegu Utwórz PDF Drukuj Poleć znajomemu
Autor: TadeuszDach

W sobotę 23.11.2019 roku Stowarzyszenie Historyczne „Dębosz” w Rymaniu zorganizowało wycieczkę z cyklu „Śladami Historii” do Kołobrzegu. Można by zadać sobie pytanie, czy wycieczka do Kołobrzegu może być dla nas ciekawa? Przecież wszyscy znają to miasto… Bywamy tam na zakupach, załatwiamy sprawy w urzędach, więc, po co tam jechać na wycieczkę? Celem wyjazdu było zwiedzenie kołobrzeskch muzeów, a głównie Mzeum Oręża Polskiego wraz z jego oddziałami. Odwiedziliśmy Muzeum Miasta Kołobrzeg (ul. Armii Krajowej 13), Wystawę Dzieje Oręża Polskiego ( ul. E. Gierczak 5), Kołobrzeski Skansen Morski ( ul. Bałtycka 32) oraz Muzeum Kołobrzeskie „Patria Colbergiensis” (ul. Armii Krajowej 12, piwnice ratusza). Uczestnikami byli członkowie SH „Dębosz” z rodzinami.

Najpierw odwiedziliśmy Muzeum Miasta Kołobrzeg. Dzięki informacjom uzyskanym od p. Piotra i Jerrego, którzy nas po nim oprowadzali, dowiedzieliśmy się o wielu ciekawostkach z historii naszego miasta powiatowego. Oglądaliśmy tam też film opowiadający o historii miasta i szkoda tylko, że już „najstarsza kołobrzeżanka (znaleziona w „ trumnie z pnia drzewa”) na skarpie lotniska w Bagiczu) „wyjechała” do muzeum w Szczecinie. Następnie odwiedziliśmy wystawę czasową „W świecie średniowiecznych rzemiosł”. Możemy na niej zobaczyć stroje, biżuterię, narzędzia i przedmioty, jakimi posługiwali się nasi przodkowie. Umieściliśmy tam warsztat tkacki, kowalski, rybacki. Obejrzeć można także dawne gry zręcznościowe, takie jak „fryga”, oraz planszowe, przypominające współczesną grę w kółko i krzyżyk. Ponieważ wystawione przedmioty są replikami, wszystkiego mogliśmy dotknąć czy wziąć do ręki, by tym lepiej zapoznać się z eksponatami. Po raz kolejny mogliśmy wysłuchać przeróżnych opowieści i anegdot p. Jarosława popularnego „Jerrego”.

Później udaliśmy się do Oddziału Muzeum prezentującego „Dzieje oręża polskiego”. Jest to ekspozycja ułożona chronologicznie, prezentująca zbiory militariów od okresu średniowiecza do współczesności. Znajduje się tu broń drzewcowa, sieczna, kolna, obuchowa i strzelecka, uzbrojenie ochronne, ubiory wojskowe i odznaczenia a także zabytki techniki, ze słynną maszyną szyfrującą „Enigmą” oraz motocyklem „Sokół 600” na czele. Oddział ten obejmuje wystawę stałą znajdującą się w pawilonie, ekspozycję plenerową sprzętu ciężkiego oraz kamienicę kupiecką pełniącą rolę sali wystaw czasowych. Obecnie jest tam prezentowana wystawa czasowa „Z wrześniowego chlebaka…”, która przedstawia kampania 1939 r. przez pryzmat drobnych, żołnierskich przedmiotów. Po obiektach tego oddziału Muzeum, oprowadzał nas p. Radek, który zaprezentował nam swoja ogromną wiedzę opowiadając nam nawet o najdrobniejszych elementach uzbrojenia, umundurowania czy też wyposażenia żołnierskiego.

Nie ominęliśmy Muzeum „Patria Colbergiensis” znajdującego się w podziemiach ratusza. To prywatne przedsięwzięcie p. Roberta Maziarza, którego celem jest upowszechnianie kultury w kontekście historii lokalnej. Pokazuje ono szeroki zakres zabytków związanych z historią miasta i twierdzy Kołobrzeg. Miło było nam zobaczyć w tym muzeum spory zbiór figur wojskowych, które wykonał wykładowca historii ze Szkoły Podstawowej w Rymaniu p. Ireneusz Piecyk. Po muzeum oprowadzała nas p. Ewa, która ze swadą opowiadała o zgromadzonych zbiorach.

Ostatnim miejscem naszego pobytu w Kołobrzegu, był kolejny oddział Muzeum Oręża Polskiego „Skansen Morski”. Skansen Morski w Kołobrzegu został otwarty w sierpniu 2013 roku, jako obiekt Muzeum Oręża Polskiego. W skansenie można zwiedzić dwa wyslipowane okręty ( ORP "Fala" oraz ORP "Władysławowo"), czyli stojące obecnie na lądzie, obejrzeć jacht pełnomorski, elementy z legendarnego kontrtorpedowca ORP „Burza”, liczne uzbrojenie okrętów Marynarki Wojennej RP oraz zabytki techniki morskiej.  Z dużą znajomością przedmiotu opowiadał i oprowadzał nas po Skansenie Morskim p. Marcin. Zwiedzający byli mocno zdziwieni, jak ciasne są pomieszczenia na tych okrętach. To było spore przeżycie, ponieważ niewielu z nas miało okazję do tej pory zwiedzać okręty Marynarki Wojennej.

Chciałbym serdecznie podziękować w imieniu Stowarzyszenia Historycznego „Dębosz” dyrekcji Muzeum Oręża Polskiego za umożliwienie zwiedzenia obiektów. Wielkie podziękowania również składamy pracownikom Muzeum, którzy nas oprowadzali i dzielili się swoją wiedzą na temat oglądanych miejsc: p. Piotrowi, p. Jarosławowi, p. Radkowi, p. Marcinowi oraz p. Ewie z Muzeum Patria Colbergiensis.

Zdj: Tadeusz Dach

« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Imieniny

Florenty, Nawoj,
Sulpicjusz, Szymon,
Teodor
Do końca roku zostało 256 dni.

Programy tv

Gościmy

Odwiedza nas 1 gość

Informacja

Strona ruszyła dnia
10-06-2008
Strona działa już
5793 dni.

© 2024 gorawino.net :: Joomla! i J!+AL jest Wolnym Oprogramowaniem wydanym na licencji GNU/GPL.