|
Berło szkieletowe z Leszczyna |
|
|
|
Autor: Robert Dzięba
|
Berło sztyletowe: historia Pomorza i przenikających się kultur
Odkrycie trzech części berła sztyletowego, będącego swoistym wyróżnikiem
kultury unietyckiej, zostało przyjęte w Kołobrzegu z niewielkim
zainteresowaniem. Znalezisko z Leszczyna w gminie Rymań, którego
dokonali członkowie Stowarzyszenia Dębosz oraz Grupy
Eksploracyjno-Poszukiwawczej „Parsęta” (zobacz),
jest natomiast faktycznie ważne, choć obarczone ograniczeniami
poznawczymi. Dziękuję Anecie Bolechowskiej, adiunktowi z Muzeum Oręża
Polskiego w Kołobrzegu, za zainteresowanie tematem i przekazanie książki
o broni w starożytnej Polsce. Nie jest mi to dziedzina bliska, ale
postanowiłem przestudiować dostępną literaturę polską, a także niemiecką
i anglojęzyczną w tym zakresie, żeby kwestie te przybliżyć czytelnikom.
Sprawa okazuje się interesująca, niestety, starożytność powiatu
kołobrzeskiego – tak no nazwijmy roboczo, nie jest zbyt dobrze
opracowana w literaturze popularnej, stąd może i brak stosownego
zainteresowania pasjonatów historii. Spróbujmy to zmienić.
Berło sztyletowe jest prezentowane na wystawie w Muzeum Miasta
Kołobrzeg. Jest najstarszym zabytkiem tej ekspozycji, z okresu ok.
2300-1600 roku przed naszą erą. W literaturze nie budzi wątpliwości, że
żyjąca na terenach Pomorza Zachodniego ludność, w tym samym także na
terenie Powiatu Kołobrzeskiego, nie pojawiła się tu nagle w okresie
rzymskim czy we wczesnym średniowieczu. Mamy tu zabytki z okresu tzw.
kultury ceramiki sznurowej, czy stanowiska tzw. kultury łużyckiej. Nad
Ręgą i Parsętą już kilka tysięcy lat temu żyli ludzie, rozwijali swoją
kulturę i zostawili tego ślady, o czym pisze choćby prof. L.
Leciejewicz. Stanowiska kultury unietyckiej znane są na terenie Moraw,
Czech, Słowacji, Niemiec, zaś na terenie naszego kraju występują na
Śląsku, w Wielkopolsce, Ziemi Lubuskiej, Kujawach i oczywiście Pomorzu.
Nie ma tu miejsca na czynienie szerszych rozważań dotyczących omawianego
okresu, stąd zamieszczam na końcu literaturę przedmiotu, aby osoby
zainteresowane mogły poszerzyć swoje historyczne horyzonty.
Odkrycie
zabytku archeologicznego poza warstwą kulturową, czyni go dla nauki de
facto bezużytecznym. Tak po części jest z berłem sztyletowym z
Leszczyna. Zabytek ten nie znajdował się w warstwie kulturowej właściwej
dla swojej epoki, czy też w grobie, gdyż został już wcześniej
odnaleziony. Wszystko wskazuje na to, że był częścią lokalnej kolekcji w
tamtejszym pałacu. Powstaje pytanie, jak na niego trafiono? Czy
prowadzono jakieś badania, czy był to zwykły rabunek, a może inny
przypadek? Prawdy nigdy zapewne nie poznamy, gdyż ludzie, którzy mogliby
to wiedzieć, nie żyją. Znalezione w Leszczynie zabytki świadczyć mogą o
tym, że faktycznie znajdowało się tam albo małe rodowe muzeum, albo
jakaś sala osobliwości historycznych, znalezionych lokalnie. Na
podkreślenie zasługuje fakt lokalnych znalezisk: pochówek kobiety w
kłodzie z okresu kultury wielbarskiej (Bagicz 1898), złoty naszyjnik
(Piotrowice 1913). To były wypadki lub przypadki. Równie przypadkowe
było znalezienie w 1901 roku skarbu niedaleko wsi Wierzchowo, w pobliżu
Jeziora Białego koło Szczecinka. Po prostu, tamtejsi rolnicy zaczęli
wydobywać torf. To właśnie wtedy natrafiono na skarb składający się
m.in. z naszyjników, zapinek, rękojeści miecza czy grota. Trafił on do
muzeum w Berlinie. Ale jego odkrycie było dziełem przypadku. Czy tak
samo było z berłem sztyletowym z Leszczyna?
Powstaje pytanie,
gdzie doszło do tego odkrycia, a to już jest ważne pytanie, niestety,
nadal retoryczne. Nieżyn, Przećmino, Rościęcino, a może Domacyno? W
literaturze nie natrafiłem na żadną z tych miejscowości, która
pasowałaby do rozszerzenia zasięgu środkowej epoki brązu
charakterystycznej dla tzw. grupy ostrowickiej (zachodniopomorskiej),
związanej z odkryciem w Ostrowicach w powiecie gryfickim. Nie oznacza
to, że przedstawiciele tej ludności tu nie występowali, albo, że wytwory
ich kultury tu nie docierały. Po prostu, jeszcze na te zabytki nie
natrafiliśmy. I o ich istnieniu w powiecie kołobrzeskim byśmy się nie
wiedzieli, gdyby nie nasi lokalni poszukiwacze i ich pasja. Wiemy więc,
że berło sztyletowe zostało odkryte przed II wojną światową. Dlaczego
wtórnie trafiło do ziemi? Zostało wyrzucone, a może jednak ukryte? To
otwarte pytania, ale dla przedmiotowej problematyki mają znaczenie
drugorzędne. Natomiast berła z gminy Rymań nie znalazłem w żadnym
opracowaniu niemieckim, co może dowodzić tego, że nauce niemieckiej nie
było ono znane przed 1945 rokiem.
W literaturze przedmiotu
znajdziemy postulat potrzeby szerszych badań w zakresie zamieszkania
terenów Pomorza Zachodniego i przekształceń, jakie tu zachodziły w
omawianych czasach. Obecnie, znajomość tego okresu wynika z rozrzuconych
znalezisk i grup znalezisk. „Ciągłość habitacji potwierdzają
jedynie kolejne horyzonty deponowanych tam skarbów przedmiotów
brązowych, lecz daleko nam choćby do wstępnego wyjaśnienia mechanizmów
kierujących zachodzącymi wówczas procesami kulturowymi” – pisze M.
Kaczmarek. Przenikanie się kultur, wynikało z kierunku ekspansji kultury
unietyckiej pomiędzy światem śródziemnomorskim a Skandynawią. Szlaki
towarowe, w tym szlak bursztynowy, miały swoje miejsce także na terenach
pomorskich. Stąd obserwowana recepcja nowych metod wytapiania brązu,
wynikająca z rozprzestrzeniania się wyrobów brązowych: ozdób,
przedmiotów codziennego użytku i broni, a następnie przyswajania procesu
produkcji. Im szybciej on następował, tym bardziej dynamiczny rozwój
przeżywała dana ludność. Z doliny górnej Łaby, kultura unietycka
rozprzestrzeniała się w kierunku m.in. środkowej Łaby, Moraw i obecnego
Śląska. Handel powodował dalsze rozprzestrzenianie się wyrobów wzdłuż
Wisły i Odry, ale wszystko wskazuje na to, w okresie kultury
unietyckiej, nie ominął Pomorza Środkowego. I jeśli mamy znaleziska z
epoki brązu w Szczecinku, dlaczego wytwory tej kultury nie miałby się
pojawić w okolicach Kołobrzegu?
Wraz z opanowaniem nowych metod
wytopu metalu, obserwujemy wykonywanie nowych rodzajów broni. Rozwój
danej kultury powodował rozszerzanie znaczenia, a także symboliki
przedmiotów. Obok funkcji obronnych, uzyskiwały one funkcję
reprezentacyjną, decydującą o statusie właściciela. Tak pisze o tym W.
Wojciechowski, cytując Z. Żygulskiego: „Pierwotna i zasadnicza była
funkcja broni jako narzędzia walki i obrony, w wojnie i myślistwie. W
miarę postępów cywilizacyjnych broń otrzymywała nowe znaczenie jako
wyraz kultury materialnej i duchowej. Stawała się więc symbolem mocy i
panowania, insygnium władzy i sądu, obiektem ceremonialnym, trofealnym i
reprezentacyjnym, niekiedy magicznym i rytualnym, związanym z kultami
religijnymi jako wotum, symbol, a nawet wcielenie sił nadprzyrodzonych…
Oba zasadnicze aspekty broni, użytkowy i reprezentacyjny, były ściśle
powiązane”. Właśnie w tych kategoriach występuje berło sztyletowe,
początkowo zapewne jako broń, przedmiot o charakterze obronnym, którego
status ewoluuje i staje się ono symbolem. W literaturze przedmiotu nie
ma zgodności co do tego, czy ostatecznie berła sztyletowe pełniły
funkcję obronną. Wpływa na to fakt ich konstrukcji: część z nich,
nieliczna, była osadzana na drewnianym trzonku, inne były wykonane w
całości z brązu. Wskazuje się, że ich jakość była nieco zbyt niska, aby
mogły być wykorzystywane w walce. Wreszcie, funkcjonowanie bereł
sztyletowych jako determinantu statusu społecznego, świadczy o rozwoju
tychże społeczeństw, zachodzących w nich przemianach, a wreszcie,
społecznym rozwarstwieniu. Stąd berła spotykane są w grobach lokalnych
przywódców, ludzi ważnych dla danej społeczności, o znacznym statusie.
Na
terenie Polski odkryto ok. 20 bereł sztyletowych. Są one znane w
większości krajów, w których występowała kultura unietycka, stąd też
przedmiot ten jest dość dobrze opracowany. Składał się z dwóch części:
głowicy i rękojeści. Głowica zawsze była metalowa, a jak to już zostało
wskazane, trzonek bywał też drewniany. Głowica mogła być odlana w jednej
formie, ale też oddzielnie można było odlać ostrze, a oddzielenie
obuszek (łączenie odbywało się za pomocą małych nitów). W większości
przypadków, obuszek jest zdobiony trzema guzami, będącymi imitacją
nitów. Rękojeść metalowa osiągała długość ok. 75 cm. Nie wiadomo, gdzie
broń tę zaczęto wyrabiać. Niektórzy wskazują, że mogło to być w
Irlandii, gdzie przedmioty te są datowane na 1800 rok przed naszą erą.
Natomiast ich występowanie obserwowalne jest na znacznym obszarze.
Odnaleziono je w Hiszpanii, Irlandii, Austrii, a nawet w Grecji.
Występują w Niemczech (Saksonia, Meklemburgia, Brandenburgia) oraz w
Skandynawii. W Polsce, berła sztyletowe występują w zachodniej części
kraju, pomiędzy Odrą a Bugiem. Znaleziono je m.in. w Łękach Małych,
Mierzeszynie, Juncewie czy Jeleninie w powiecie szczecineckim.
Nie
ulega wątpliwości, że temat berła sztyletowego jest ciekawy i wymaga
pogłębienia. Przedmiotowy artykuł pełni jedynie funkcję
popularyzatorską. Być może dobrym pomysłem byłaby konferencja naukowa
poświęcona kulturze unietyckiej właśnie w Kołobrzegu, gdzie znajduje się
jedyny egzemplarz z tego regionu.
Robert Dziemba
Literatura selektywna
Wojciech
Blajer, „Prähistorische Bronzefunde“ und die Bronzezeitforschung in
Polen, [w:] Prähistorische Bronzefunde, Abteilung XX, Band 14, Stuttgart
2016.
George Coffey, The Bronze Age in Ireland, London 1913.
Marija Gimbutjas, A Survey of the Bronze Age Culture in the Sutheastern Baltic Area, "Światowit" Nr 23/1960.
Marek Gedl, Kultura przedłużycka, Wrocław-Warszawa-Kraków 1975.
Maciej
Kaczmarek, Pomorze w epoce brązu – kilka refleksji i stanie i
potrzebach badań, „Pomorania Antiqua”, tom XXVII, Gdańsk 2018.
Lech Leciejewicz, Kołobrzeg we wczesnym średniowieczu, Wrocław 1961.
Iwona
Hildebrandt-Radke, Cmentarzysko kurhanowe w Łękach Małych –
unikatowanekropolia kultury unietyckiej (wczesna epoka brązu), Landform
Analysis, Vol. 16, 2011.
Wanda Sarnowska, Kultura unietycka w Polsce, Wrocław 1969.
Włodzimierz Wojciechowski, Broń pierwotna i starożytna w Polsce, Warszawa 1973.
Harry Wüstemann, Die Dolche und Stabdolche in Ostdeutschland, Prähistorische Bronzefunde, Abteilung VI, Band 8, Stuttgart 1995.
Dziękujemy p. Robertowi Dziemba za udostępnienie artykułu
|
|
|
Święta!
Imieniny
19 Stycznia 2025 | Niedziela | Imieniny obchodzą: Andrzej, Bernard, Erwin, Erwina, Eufemia, Henryk, Kanut, Mariusz, Marta, Matylda, Mechtylda, Pia, Racimir, Sara | Do końca roku zostało 347 dni. |
Programy tv
Gościmy
Odwiedza nas 1 gość
|